La noia de les sabates amb plataformes de pam vol aparentar que té
les mateixes i magnífiques gambes inabastables que la Uma Thurman de
les Amistats Perilloses, o potser vol assemblar-se a
l’esplèndida i sensual Nicole Kidman de Nine. No s’adona,
però que, per molt que ho intenti, les seves cames seguiran igual de
curtes que sempre. I segurament tampoc el seu xassís mai no es mourà
amb l’elegància de les grans estrelles. El noi de braços
musculosos i plens de tatuatges vol semblar-se al guaperes australià
de Gladiator, o potser al pirata Johnny Deep. Potser així
—segur— triomfarà amb les noies del barri i el dilluns anirà
content al curro, on explicarà tots els detalls: que si això i que
si allò. La senyora del carnisser es tenyeix el cabell cada setmana,
perquè els cabells blancs la fan més vella i, què carai!, ja té
temps de fer-se gran. El senyor de la senyora del carnisser, o sigui,
ell mateix, s’acaba de comprar un cotxe que diuen que té 160
cavalls. I que agafa els 180 sense gastar més que un metxero! Segur
que quan condueix l’andròmina brillant se sent com més segur del
seu paper a la vida. I, a més a més, que s’ho ha guanyat
treballant molt i molt, tu!, i no té perquè anar donant
explicacions a ningú! D’una manera o d’una altra tots estem
aparentant contínuament molt més d’allò que fora desitjable? Els
nostres avantpassats de fa molts segles es veien abocats a fer
teatre, és a dir, Sòcrates —per citar-ne un de conegut—estava
preocupat per la seva imatge de calb incipient i per tant es
pentinava com el patètic Anasagasti? O al contrari, passava
totalment d’aquests peatges de la vida moderna. Qui ho sap! Potser
són masses preguntes per tan poques respostes. Una cosa sí que
sembla clara i és el caràcter mimètic de les conductes humanes.
Veiem per la tele un que du el nas foradat i, per art de màgia, en
poques setmanes trobem el carrer ple de nassos foradats. Veiem una
embarassada orgullosa de la seva gran panxa a l’aire lliure i, en
pocs dies, sembla que totes les embarassades s’hagin posat d’acord
per posar a la fresca —i lluir— llurs tripes plenes de vida. Jo
soc del parer que, a banda del mimetisme, l’art de semblar allò
que no s’és, ho portem arrelat en els racons més amagats de la
nostra condició humana. De la circumstància més profunda dels
nostres gens, sempre insatisfetes amb allò que els ha tocat
carretejar. L’art de l’aparença i l’aparença de l’art.
Recordem l’hongarès —eivissenc— Elmyr d'Hory que els anys 70
va falsificar milers de (bones) obres d’art, fins que, descobert,
es va suïcidar aclaparat per una previsible extradició (i presó) a
França. El món de l’art és, a vegades, tan fals en sí mateix,
que és fàcil fer-ne ús i abús, encara que sigui només per
expressar la sornegueria pròpia d’un món ple d’esnobisme. Per
què, en aquest univers farcit d’enganys, qui és el que diu què
és art i què no ho és? El públic, els espectadors? Evidentment
no! El cinema també va ple de genials propostes enganyoses, fins i
tot m’atreviria a dir que el cinema sense trampa perdria bona part
de les seves millors peces. I si no penseu amb el bocamoll de l’Orson
Welles a F for Fake. En els darrers dos anys em vénen al cap
dues pel·lícules més: Gambit (Un pla perfecte), i,
des de fa pocs dies, un genial joc d’enganys a La migliore
offerta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada