Alguns volen creure en un Déu totpoderós que, en el més enllà, doni
equilibri i sentit a una vida plena d'incerteses i, a voltes,
injusta, absurda. El cert és que si no existís la mort, és evident
que no existiria cap Déu. Ni musulmà, ni cristià, ni jueu. Les
penalitats de la vida, compensades després de la mort en una vida
eterna plena de joia, amor i felicitat: quina absurditat! La
incertesa de la nostra finitud ens neguiteja, però també és un
dels motors de la condició humana, l'essència de la vida mateixa.
Si sabéssim quin dia exacte ens hem de morir, no podríem suportar
la frisança, la basarda, el desfici. El destí prefixat, la mort a
termini, inamovible. Tal dia a tal hora: impossible suportar-ho. El
dualisme vital que ens acompanya també ens ho posaria difícil si
fóssim immortals. Quin sentit tindria la vida si fóssim perdurables
pels segles dels segles? Per començar, no caldria que ens
reproduíssim. Perquè els nostres descendents i els seus descendents
també serien immortals! Ni tampoc seria aleshores raonable comptar
el pas del temps. El temps és, per se
infinit. Només té sentit comptar-lo si és per mesurar la nostra
finitud. Però tornem a la idea inicial: molts d'aquells que omplen
els llocs sagrats per pregar, tampoc no s'ho acaben de creure això
de la vida eterna. Encara que públicament no ho confessin, el seu
lema vital ve dominat per la vella sentència universal: espavila i
viu tot el que puguis, que això de la vida més enllà de la mort no
s’ho creu ni Déu! Cada u per ell i Déu per tots! En aquesta
societat, cada vegada més carregada de romanços, tenim l’obligació
de ser respectuosos amb totes les creences. Ningú no té, però, cap
respecte, per la miríada de persones que no en tenim cap de creença.
Pels que apostem per la llum del raciocini enfront l’avern de
l’obscuritat i el dogma. No vull entrar en l’absurd dilema
filosòfic/conceptual entre agnòstics i ateus. No existeix tal
diferència: només són mots diversos que duen al mateix port. Uns
neguen directament l’existència de Déu; altres neguen la
possibilitat de conèixer l’existència de Déu. Ja em direu! De
totes maneres, i com sempre, remo a contracorrent: la força de les
esglésies –i conseqüentment dels Déus– va en augment. Aquest
espectacular ressorgiment de la dreta, dreta, –aquella que sí fa
por– els hi dona la cobertura ideal. La qüestió no és baladí:
per què aquest retorn d’idees que pensàvem arraconades al bagul
dels temps? Difícil pregunta. Jo crec que la també difícil
resposta aniria lligada al fracàs absolut de dues idees educatives
falses i molt esteses. En primer lloc, que la bondat de les persones
és inherent a la condició humana. I, en segon lloc, que la
intel·ligència de l'homo sapiens
acabarà per trobar el desllorigador d’un món on es respectin
totes les idees. La història ens demostra el contrari: «L’home és
un llop pel propi home». Hobbes –fill d’un clergue– va posar
les bases del liberalisme: igualtats i drets individuals; poder
representatiu del poble, enfront de les arrelades i poderoses idees
del poder que deriva del Déus. La cultura podria derruir aquests
espessos murs, però és molt escassa i ningú no sembla tenir gaire
interès en invertir massivament en aquesta àrea revolucionària. El
poder, tal i com està estructurat i pensat, no ho suportaria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada