Tenim unes taxes de
fracàs escolar molt pel damunt d'allò que caldria esperar en un
país normal i això ens assegura una societat plena de desigualtats
i amb un futur poc esperançador. I no parlem de Catalunya o
d'Espanya com a fets diferenciats: no, aquí i allà els problemes
són els mateixos. La pregunta és doncs: com hem arribat fins aquí?
Bé, jo, que, com a professor de Matemàtiques, m'he passat bona part
de la meva vida dins les aules de secundària, puc dir-hi alguna cosa
al respecte amb coneixement de causa, encara potser a alguns no els
agradarà. Primer punt: no caure en la trampa de carregar les tintes
només sobre el professorat; això fóra fals, injust i demagògic.
Al contrari, s'haurien de deixar en mans dels mestres i professors
les línies directrius necessàries pel bon govern de les escoles i
instituts. Per començar, una mesura important i radical: fer tornar
a les aules a tota la rècula de pedagogs, inspectors, sindicalistes
i consellers àulics que, com a conseqüència de la seva estima per
la pedagogia, fa anys que van fotre el camp a corre-cuita de la
duresa de les aules i del contacte diari amb l'alumnat. Des dels
despatxos adjacents a les conselleries, i sense alumnes ni sorolls
pertorbadors, tota aquesta colla han anat imposant absurds criteris
compassius, que tendeixen a considerar els nens i les nenes com si
fossin uns pobres éssers de porcellana, sense cap deure, indefensos
i desemparats en un món hostil. L'ensenyament secundari s'ha vist
arrossegat a implementar unes idees més pròpies de la primària, ja
que és d'aquí d'on provenen bona part dels que diuen què i com.
Qui ho ha dit això de que als alumnes no se’ls han d'imposar
pautes de conducte, encara que aquestes siguin difícils? Qui ha
pensat aquesta bestiesa de poder superar un curs encara que l'alumne
no foti ni brot: eliminar estímuls i rebaixar objectius castiga als
més treballadors i també als més febles. Amb l'excusa de la
modernor s'ha instaurat com una dictadura de la pedagogia mal entesa,
que prima el gaudi de l'alumne i el seu voluntarisme, per damunt de
l'esforç intel·lectual i la feina ben feta. Aleshores, quan arriba
l’hora d’estudiar de veritat i d’esprémer un cervell que porta
anys adormit, aquest es nega a treballar i la canalla se’ns
deprimeix, aclaparats per l'ansietat que els domina. De seguida
intervé tot un exèrcit de d’estòlids, farcits de títols, que
diagnostiquen i omplen de pastilles les farmacioles familiars, sense
resoldre, a la llarga, cap problema. Es fa difícil trencar aquesta
inoperant i espessa teranyina d’interessos gremials, que mai no
tirarien pedres sobre la teulada que els aixopluga: no són mesells!
Dieu-me de la vella escola, d'acord, però les incomprensibles pautes
educatives vigents són conseqüència de decisions preses durant
dècades per polítics poc preparats, assessorats per pedagogs
d’universitats a distància que no han trepitjat mai una aula amb
25 o 30 adolescents i en desconeixen l'efecte que això produeix.
Només cal veure algun debat per la tele, on gent, presumptament
competent, parla amb la boca plena de temes que sobrepassen de molt i
molt les seves capacitats. Després d'una de llarga, una de curta!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada